The Saudi Cables: Saudi Arabien nimmt mit „Schmiergeldern“ massiv Einfluss auf ausländische Medien

Ungemach droht der Golfmonarchie Saudi Arabien, nachdem die erste Tranche an Dokumenten der Enthüllungsplattform WikiLeaks freigegeben wurde, die das Königreich betreffen. Ein Sprecher der von Julian Assange gegründeten Plattform erklärte gegenüber RT, dass das, was nun über das politische Innenleben und die außenpolitischen Aktivitäten der Saudis enthüllt wurde, „erst der Anfang“ wäre.

Saudi Arabien ist ein Bespiel für eine gute Diktatur, die den Interessen dient und deshalb alles darf. Das Regime dort ist wohl das übelste, mörderischte und menschenverachtenste der Welt, aber das ist alles gar kein Problem für Amerika und Europa. Über Menschenrechtsverletzungen wird wohlwollend hinweggesehen und die Despoten königlich behandelt, ständig hofiert und an der Macht gehalten. Obama, Cameron, Hollande und Merkel reisen oft hin und machen wegen der Petrodollars die besten Geschäfte, hauptsächlich Waffengeschäfte. Irgendwann, wenn das saudische Regime nicht mehr spurt, wird man es auch fallen lassen, als böse Diktatur bezeichnen und einem Regimewechsel unterziehen.

The Saudi Cables

Over half a million cables and other documents from the Saudi Foreign Ministry.

A total of 61229 published so far

 

Buying Silence: How the Saudi Foreign Ministry controls Arab media

On Monday, Saudi Arabia celebrated the beheading of its 100th prisoner this year. The story was nowhere to be seen on Arab media despite the story’s circulation on wire services. Even international media was relatively mute about this milestone compared to what it might have been if it had concerned a different country. How does a story like this go unnoticed?

Today’s release of the WikiLeaks „Saudi Cables“ from the Saudi Ministry of Foreign Affairs show how it’s done.

The oil-rich Kingdom of Saudi Arabia and its ruling family take a systematic approach to maintaining the country’s positive image on the international stage. Most world governments engage in PR campaigns to fend off criticism and build relations in influential places. Saudi Arabia controls its image by monitoring media and buying loyalties from Australia to Canada and everywhereinbetween.

Documents reveal the extensive efforts to monitor and co-opt Arab media, making sure to correct any deviations in regional coverage of Saudi Arabia and Saudi-related matters. Saudi Arabia’s strategy for co-opting Arab media takes two forms, corresponding to the „carrot and stick“ approach, referred to in the documents as „neutralisation“ and „containment“. The approach is customised depending on the market and the media in question.

„Contain“ and „Neutralise“

The initial reaction to any negative coverage in the regional media is to „neutralise“ it. The term is used frequently in the cables and it pertains to individual journalists and media institutions whose silence and co-operation has been bought. „Neutralised“ journalists and media institutions are not expected to praise and defend the Kingdom, only to refrain from publishing news that reflects negatively on the Kingdom, or any criticism of its policies. The „containment“ approach is used when a more active propaganda effort is required. Journalists and media institutions relied upon for „containment“ are expected not only to sing the Kingdom’s praises, but to lead attacks on any party that dares to air criticisms of the powerful Gulf state.

https://wikileaks.org/saudi-cables/buying-silence

S. Arabia manipulating world media with petro-dollars – Reporters Without Borders

Published time: July 09, 2015 16:44

Reuters / Muhammad Hamed

Reuters / Muhammad Hamed

422112

To paint a better picture of the Kingdom, Riyadh has been paying media across the globe as well as setting plans to ban reporters critical of the government from working in the country, Reporters Without Borders concluded after digging into WikiLeaks.

The so called ‘Saudi Cables’, revealed by the whistleblowing website, were used by Reporters Without Borders to give a better insight at the lengths the Saudi authorities are willing to go to in order to try to present a more positive image of the country abroad.

The non-governmental organization cites numerous examples dated from 2010 until 2015 including Saudi Arabia looking to fund media publications from around the globe – from Iran to Senegal.

“In 2011, for example, the Saudi embassy in London suggested funding Wesal Farsi TV (now called Tawhid), a London-based, Persian-language TV station owned by a Sunni Iranian citizen opposed to his country’s government. In return for monthly funding and allowing Saudi Arabia to appoint a representative to its board of governors, the TV station would respond to Iranian media criticism of Saudi Arabia,” Reporters Without Borders (RSF) wrote on their website.

The cables also highlight how some media organizations would actually approach the Saudi’s themselves for funding. Reporters Without Borders cites the example of the Afghan media center Spogmai. Its head requested funding in 2009 for the creation of a news website, a daily newspaper, a magazine and a TV station that would act as counterweights to Afghan media outlets, which were funded by rivals Iran.

Not all media outlets are willing to be bought, but the Saudi government seems to have a solution for those not interested in petrol dollars, RSF says.

Infuriated by the Financial Times newspaper, which it had said had “published lies” about Saudi Arabia, authorities in the Kingdom forced the publication to withdraw its correspondent and shut down its bureau in Riyadh. Saudi Arabia even considered taking legal action against the newspaper if it did not issue an apology and seek to report on the Kingdom in a “neutral” and “objective” manner.

The Saudi regime has also targeted journalists, the report finds. The country’s embassy in Berlin paid five German reporters at least €7,500 per month in order to write positive articles about Saudi Arabia every six months. This came in response to an alleged campaign by the Israeli embassy in Berlin cooperating with German media publications to write against Arab countries.

“The embassies play a dynamic role in organizing and maintaining active pro-Saudi propaganda abroad. As they are familiar with the local media, they are best placed to monitor what the media are saying and to make suggestions to the Saudi government,” Reporters Without Borders stated.

Following the revelations by WikiLeaks, the Saudi government warned its citizens not to share documents on social networks as they said they could have been fabricated.

WikiLeaks released a first tranche 70,000 of cables on June 19, with a spokesman for the organization telling RT that “it’s just the beginning.”

“We are seeing how the oil money is being used to increase influence of Saudi Arabia which is substantial of course – this is ally of the US and the UK. And since this spring it has been waging war in neighboring Yemen,” Icelandic investigative journalist and spokesperson for the WikiLeaks organization Kristinn Hrafnsson told RT.

WikiLeaks said that it plans to publish about half a million documents, which include communiqués from the Saudi Foreign Ministry, as well as ‘top secret’ reports from the kingdom’s intelligence agency and Ministry of Interior.

“Let me remind you that this is just a beginning,” he said, adding that the documents are in Arabic, “so it will take longer for media to work on the material and develop stories.”

422112

Super Partner, wenn man nur schmiert, besticht, erpresst und Partner abhört

 

Embedded image permalink